ייעוץ חינם – 03-6130028

ייעוץ חינם:
03-6130028

חבר בורסת היהלומים

טיפולים להשבחת יהלומים – TREATMENTS

זוהי הגדרה כוללת לכל אותם הטיפולים או הפעולות שנעשו ביהלום על מנת לשפר את צורתו או המראה שלו ולפיכך את סיכויי מכירתו. הטיפול מתייחס הן לשיפור צבע והן לשיפור הניקיון.

טיפול גלצים (סדקים)– FRACTURE TREATMENTS
טיפול הגלצים ביהלום הופיע בתעשיית היהלומים לראשונה בשנת 1987. תהליך מילוי סדקים וגלצים נקרא בשמות רבים כמו: " העלמת גלצים" שיפור ניקיון (CLARITY ENHANCE) "טיפול יהודה" (YEHUDA TREATMENT) ועוד. הרעיון המונח בבסיסו של תהליך זה הינו מילוי השבר ביהלום בסיליקה, שמקדם השבירה האופטי שלה דומה לזה של היהלום (2.417). ביהלום יש סדקים וגלצים האטומים באופן מלא או חלקי, כלומר, אינם מעבירים אור ולכן נראים בעין בלתי מזוינת (NOT EYE CLEAN) בדרך כלל גלצים כאלו מאפיינים דרגות ניקיון SI2, I1, I2, I3. החדרת אותה תערובת לתוך הגלצים גורמת לכך שהם מעבירים אור דרכם, וכך השברים נעשים עדינים, שקופים ובלתי נראים או כמעט בלתי נראים לעין (EYE CLEAN) מן הראוי הוא להדגיש כי הגלצים לא נעלמים באופן פיזי אלא באופן אופטי בלבד.
תנאי הכרחי לביצוע הטיפול ביהלום הינו שהגלץ יהיה פתוח לפני השטח וזאת על מנת לאפשר את חדירת חומר המילוי לתוך מלוא שטח הגלץ ביהלום . במידה והגלץ אינו פתוח או אינו פתוח די הצורך, ניתן להשתמש בקידוחי לייזר דרכו להעביר את החומר. קרן הלייזר היא קרן אור הממורכזת לנקודה מסוימת ביהלום בעוצמה רבה. באותה נקודה הקרן יוצרת אנרגיה השורפת את היהלום, והיא אינה תלויה בכיווני הקשיות של היהלום. הצלחת הטיפול תלויה במבנה הגלץ. בדרך כלל, רוב הגלצים ביהלום ניתנים לטיפול מעולה. במקרים של מבנה בעייתי של הגלץ עלול הטיפול להיות בלתי מוצלח. ברב המקרים מסוגל האדם המבצע טיפולים לציין מראש את סיכויי ההצלחה.

עמידות הטיפול ביהלום הינה נקודת מפתח בהתייחסות לנושא כולו. בבדיקות שנעשו התברר שהטיפול עמיד לחלוטין ברוב התנאים היום יומיים שאותם עובר יהלום המשובץ בתכשיט ונמצא אצל לקוח. ניקוי במכשיר אולטרא-סוני, ניקוי בקיטור (STEAMER) ניקוי בהרתחה תוך שימוש בחומרי ניקוי, לחץ המופעל זמן ארוך עלולים להזיק לטיפול.
ליטוש מחדש של היהלום או תהליך "בישול עמוק" גורמים לפגיעה או לביטול מוחלט של הטיפול. בבדיקות שנעשו התברר שמשקל היהלום אינו משתנה עקב החדרת החומר. צבע היהלום נשאר יציב או עלול להשתנות בצורה קלה, בדרך כלל בדרגה אחת ואין זה משמעותי מבחינה מסחרית ביהלומים אלו. מבחינה גמולוגית, דרגות הניקיון ביהלומים שעברו טיפול מסוג זה משתנות כלפי מעלה בין דרגה אחת לשתיים ולעיתים אף שלוש. אך ראוי לציין כי יהלומים אלו אינם מדורגים ע"י הפרמטרים המוכרים לנו (צבע, ניקיון…) וזאת עקב מספר סיבות:
1. הטיפול אינו קבוע, כאמור השפעות חיצוניות כאלו ואחרות יכולות לשנות את מצבה של האבן.
2. בלתי אפשרי להעריך את דרגת הניקיון של האבן המטופלת אלא רק אם יוצא חומר המילוי.
3. חומר המילוי המצוי ביהלום עלול לגרום לצבע האבן להיראות שונה. מבחינה חוקית, יש לציין בכל שלב של מכירה של יהלום כזה את עצם הטיפול. כדי למנוע אי הבנות ותביעות משפטיות, יש לציין זאת בכתב על חשבונות המכירה ומדובר בעיקר על מכירה מיהלומן לתכשיטן ומהתכשיטן ללקוח פרטי.
תביעות משפטיות כאלו כבר הוגשו בארה"ב כנגד תכשיטנים שלא ציינו זאת ללקוחותיהם והלקוחות פוצו בסכומים ניכרים. בהתאם לחוקי הפדרציות השונות בעולם, מומלץ למעבדות הגמולוגיות שלא להנפיק תעודות ליהלומים שעברו תהליך של מילוי גלצים.

כמו-כן, אין זה נהוג, כיום, להוציא תעודות ליהלומים עם קידוח לייזר. אולם המספר המועט של המעבדות המנפיקות תעודות לאבנים ממולאות ולאבנים עם קידוחי לייזר חייבות – בהתאם לכללי הרשויות הפדראליות בארה"ב – לציין בצורה בולטת וגלויה לעין כי האבן עברה טיפול שנועד לשפר את מראה האבן.
מיותר לציין כי השיפור שחל בניקיון היהלום בעקבות הקידוח או בעקבות המילוי יוצר הפרש גדול מאוד בין מחירו המקורי של היהלום לבין מחירו כמטופל.היהלומים המטופלים שווים 50%-70% פחות .הטיפול, בסופו של דבר, הינו התערבות חיצונית ומלאכותית ביד אדם לשיפור מראהו ומחירו של היהלום, יוצר מצב כי כל גילוי לא נאות של דבר הטיפול מהווה לכאורה מעשה הונאה כלפי הצרכן.
זיהוי הטיפול ביהלום מתאפשר במשקפת (לופה) או במיקרוסקופ ולפעמים גם בעין בלתי מזויינת ע"י אבחון של צבעי קשת חלשים עד חזקים מאוד בפרופיל של הגלץ המטופל בעיקר בבדיקת היהלום מלמטה.

הצבעים המאפיינים הם סגול-כחול, ירוק, צהוב-כתום, הצבעים מודגשים או מתחלפים תוך כדי שינוי זווית ההסתכלות ביהלום. באבן בעלת צבע נמוך תופעת הקשת בענן תהיה פחות בולטת, מכיוון שיש מקרים שבהם הצבעים הללו חלשים מומלץ להשתמש בתאורה חזקה (FIBRE OPTIC ILLUMINATOR) ואף בעדשת פולארויד. אפשרויות נוספות לזיהוי באמצעות מיקרוסקופ הן:
1. בועות גז שנלכדו כתוצאה של מילוי בלתי שלם של חלל השבר.
2. מרקם סדוק בחלקים מסוימים של השבר הממולא.
3. שאריות של חומר המילוי שנותרו לאחר הטיפול במקום שבו מגיע השבר אל פני השטח.
4. צבעו של חומר המילוי בולט וניתן להבחין בו בקלות.
5. דמיון בין הגלץ המטופל לבין פגם דמוי טביעת אצבע (FINGERPRINT) אשר בדרך כלל אינו מאפיין יהלום רגיל.
במקרה של ספק בזיהוי רצוי להפנות את היהלום למעבדה גמולוגית לשם אבחון מדויק.

לסיכום חשוב לוודא עם המוכר ולבדוק בתעודה הגמולוגית המצורפת האם היהלום עבר טיפול השבחה

התקשרו אלינו 03-6130028 דילוג לתוכן