ייעוץ חינם – 03-6130028

ייעוץ חינם:
03-6130028

חבר בורסת היהלומים

מה גורם לצבע היהלום ביהלומים צבעוניים ?

מה גורם לצבע היהלום ביהלומים צבעוניים ?


רק כ-1 מתוך 10,000 יהלומים באיכות נוי הוא צבע מיוחד. בתוך האחוז הקטן הזה, צבעים מסוימים נפוצים יותר מאחרים, מה שהופך חלק מהצבעים לנדיר בצורה יוצאת דופן. אז מה גורם לנו לראות את הצבעים השונים האלה, ולמה חלקם כל כך נדירים?
בואו נתחיל עם איך אנחנו תופסים צבע כבני אדם.
האור הנראה לעין כולל סדרה של צבעים בין אור אינפרא אדום, שהוא מעל 700 ננומטר, לבין אור אולטרה סגול, שהוא מתחת ל-380 ננומטר. מה שהעין הבלתי מזוינת תופסת כאור לבן הוא למעשה כל הצבעים הנראים משולבים, או כל אורכי הגל של הספקטרום הנראה שמתחברים יחדיו. כאשר כל אורכי הגל הללו נכנסים לעין בבת אחת, אנו רואים אותם יחד כאור לבן

במקור יש שבעה גוונים בספקטרום הנראה: אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול, אינדיגו וסגול. עם זאת, כאשר צופים בקשת, מעט מאוד אנשים מבחינים בגוון בין כחול לסגול, ולכן התייחסויות מודרניות לספקטרום מקצרות לעתים קרובות את הרשימה לאדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול.
לבן או שחור = השתקפות מלאה או ספיגה מלאה של אור.
כל עצם לבן שאנו רואים פשוט משקף בחזרה את כל הגוונים בספקטרום הנראה. לבן = כל הצבעים משתקפים.
באופן דומה, כל חפץ שחור שאנו רואים סופג או "אוכל" את כל הגוונים בספקטרום הנראה. שחור = הוא כל הצבעים שנספגו. זו הסיבה שאתה עלול לשרוף את העור בישיבה על מושב עור שחור ששהה בשמש.למעשה כל האור שנספג במושב השחור הפך לאנרגית חום.

צבע = ספיגה סלקטיבית
כל חפץ צבעוני שאנו רואים פשוט סופג או "אוכל" אורכי גל צבעוניים מסוימים, באופן סלקטיבי, מאור לבן. כתוצאה מכך האובייקט משדר או מחזיר את הקרניים הצבעוניות האחרות בצורה חזקה יותר או פחות.
הדוגמה הטובה ביותר לספיגת צבע סלקטיבית עשויה להיות עלי הצמח. עלי הצמח סופגים כל אורך גל צבע מלבדניחשתם נכון. ירוק. כל שאר אורכי הגל נשארים בתוך הצמח. אורכי הגל היחידים שמועברים לעין שלך מהצמח הם ירוקים.

Selective Absorption

צבע ביהלומים
כאשר אור לבן חודר ליהלום הוא מתחיל להתפרק לגוונים המרכיבים אותו,
כמו פריזמה. אם אף אחד מהצבעים הללו לא נספג וכולם בסופו של דבר יוצאים מהיהלום, אנו רואים את היהלום כלבן, או חסר צבע.
בכל פעם שאנו רואים צבע ביהלום, זה נובע משילוב של הגוונים הנראים שנספגים באופן סלקטיבי על ידי חומר היהלום, לעומת אלו שעוברים בהצלחה דרך היהלום כדי להגיע לעין שלך.

מדוע יהלום מראה צבע מסוים. למה יהלום נראה צהוב, ורוד, ירוק וכו'.
צהוב, כתום וחום
צהוב, כתום וחום נגרמים על ידי חנקן, הנפוץ ביותר מבין האטומים שאינם פחמן הנמצאים ביהלומים.
כאשר ספיגת חנקן מתרחשת באורכי גל נמוכים הצבע צהוב. כאשר הוא מתרחש באורכי גל גבוהים יותר הצבע הופך לכתום (למעט כמה יוצאי דופן).
חום נגרם גם מחנקן יחד עם תכונה נוספת שגורמת לספיגה, שהם פגמים בסריג הגביש.

Nitrogen in Diamonds

אפור
אנו רואים אפור עקב נוכחות מימן,
או לפעמים בורון. ואם כבר מדברים על בורון, אחד מצבעי היהלומים הטבעיים הנדירים והיקרים ביותר נגרם גם על ידי בורון. זה יהיה…

Gray Diamond

כחול
יהלומים כחולים נדירים מאוד בטבע, .
בורון ביהלום סופג בעיקר אור צהוב. כאשר הצהוב הזה מתבטל, הוא מאפשר לנו לראות את אורכי הגל הכחולים.

Blue Diamond

סגוֹל
אולי יפתיע אותך לדעת שאין הסבר גורף מה גורם לנו לראות סגול ביהלומים טבעיים.
מימן או בורון יכולים להיות נוכחים, בדיוק כמו בכחול או אפור, אך אנו חושדים שלחץ קיצוני דחס גם את סריג הגביש באופן הגורם לצבע הכחול או האפור להפוך לסגול.
בכל פעם שאתה רואה יהלום סגול דע כי הסיבה לצבע שלו נותרה אחת התעלומות המעטות הבלתי פתורות של העולם הגמולוגי.

Purple Diamonds

ורוד ואדום
ורוד ואדום ביהלומים אינם נגרמים על ידי זיהומים כימיים.
כפי שאנו חושדים השפעות סגול, ורוד ואדום נגרמות על ידי עיוות של סריג הגביש. לחצים גבוהים במהלך מחזור הגדילה של היהלום טיפחו פגמים מבניים שגורמים לשידור אור ורוד עד אדום.
ככל שהלחץ גדול יותר, העיוות גדול יותר, ורווית הצבע גדולה יותר. זו הסיבה שיהלומים אדומים נמצאים רק במשקלי קראט קטנים. הלחץ שהעניק להם רוויה גבוהה מנע מהם גם לגדול.

ירוק
לירוק יש בסיס צבע ייחודי.
צבע יהלום טבעי ירוק יכול להיגרם מחשיפה לקרינה גרעינית בכדור הארץ שבו נוצר היהלום. עם זאת, ייתכן שאטומי חנקן, מימן או ניקל יגרמו גם להעברה ירוקה.

לרוב הצבעים הירוקים יש רמזים של צהוב, כחול או אפור, מה שהופך יהלומים ירוקים טהורים לבעלי ערך רב.

Green Diamonds

שָׁחוֹר
שחור הוא בליעת כל האור.
ביהלומים טבעיים, צבע שחור יכול להיגרם על ידי נוכחות כבדה של תכלילים. יהלומים שחורים טבעיים אחרים עוברים טיפול בחום כדי לשפר את המראה שלהם. ולבסוף, יש עוד סוג של יהלום שחור שהוא משהו מיוחד למדי

Black Diamond

קרבונדו
חומר יהלום זה נמצא במרבצי סחף בברזיל ובמרכז אפריקה, באזורים בהם אין סלעים נושאי יהלומים. בדצמבר 2006 גילו אסטרופיזיקאים שקרבונדו היה קיים הרבה לפני שכדור הארץ נולד. כלומר
הקרבונדו בכדור הארץ היה למעשה "משלוח" יהלומים מיוחד, שהתרסק על הפלנטה שלנו מאיפשהו בחלל הביןכוכבי. פשוטו כמשמעו, מחוץ לעולם הזה.

Carbonado


הקרבונדו המפורסם ביותר עשוי להיות במשקל 555.55 קראט בשם "האניגמה".

דירוג יהלומים צבעוניים
בניגוד לדירוג צבע D-Z,
שבו היהלום נבדק הפוך, דרך הצד, יהלומים צבעוניים מדורגים על רקע לבן, במבט מלמעלה, ומעריכים את מראה האבן בשלושה אזורים קריטיים: גוון,סוג גוון ו רוויה

Colored Diamonds

Hue, tone and saturation

גוון מתאר את הצבע הכללי של האבן. טון ורוויה עובדים יחד. הטון הוא הבהירות או הכהות של הצבע הנוכחי. ככל שהוא נהיה קל יותר זה הופך להיות קשה לזיהוי. ככל שהוא נהיה עמוק יותר או כהה יותר, הגוון קשה לקריאה. רוויה מתייחסת לחוזק, לטוהר או לעוצמת הצבע הנוכחי. להלן הרוויה הגוברת של ורוד משמאל לימין. עם גוון בהיר בחלק העליון וגוון כהה למטה.

Fancy Pink Diamonds

מיפוי צבע היהלומים בתלת מימד
בשקלול כולל, אנו משתמשים בגוון,סוג גוון וברוויה של יהלום כדי למפות את מיקומו המדויק של הצבע באופן תלת מימדי

3D Color Universe



IGI   LAB  CREDIT

התקשרו אלינו 03-6130028 דילוג לתוכן