ייעוץ חינם – 03-6130028

ייעוץ חינם:
03-6130028

חבר בורסת היהלומים

מהו ה"עוקץ" (CULET) ביהלום ?

מהו ה"עוקץ" (CULET) ביהלום ?

ה"עוקץ"הינו השפיץ של היהלום. או במילים אחרות זהו המקום שבו הביתן (החלק התחתון) של היהלום מגיע לסגירה. העוקץ מחודד וזוויות הביתן נפגשות בו כדי למנוע דליפה של אור מתחתית היהלום. לכל היהלומים יש "קולט”, אם כי הגודל עשוי להשתנות. גודל ה-culet הנפוץ ביותר לפי דירוג GIA הוא None (איננוכלומר עוקץ סגור). כיוון שהעוקץ מחודד וקטן , הוא עלול להיות רגיש לשבירה. זו הסיבה ששיבוץ יהלום בתכשיטים, נעשה באופן שמגן ומסתיר את הקולט. ציון ה-culet נמצא בדוח דירוג GIA ותורם לדרגת החיתוך של היהלום. יהלום חייב בדרך כלל להיות בעל ציון של None או Very Small כדי לקבל ציון חיתוך מעולה.

העוקץ של יהלום נמדד ומדורג על ידי הערכת הנקודה שבה היהלום נסגר מתחת לביתן בהגדלה של פי 10. הציון של ה-culet הוא הגודל והנוכחות של פתח מתחת לביתן. ה"קולט" מהווה גורם חשוב בביצועי האור של יהלום ובדליפת אור לכן זה משפיע על דרגת החיתוך של היהלום.
ציון דרגות העוקץ לפי GIA
NONE (
אין): אין פתח מתחת לביתן כך שאור לא יכול לדלוף מהקולט והוא מוחזר בחזרה. כלומר עוקץ סגור. זוהי דרישה ליהלומים בדרגת חיתוך מעולה.

VERY SMALL(קטן מאוד): לקולט יש פתח זעיר שאינו נראה ללא הגדלה פי 10. דליפת האור היא מינימלית ואינה מספיקה כדי להשפיע על הנצנוץ וביצועי אור של היהלום.דרגה זו מספיקה לחיתוך מעולה.

SMALL (קטן): לקולט יש פתח גלוי בהגדלה10x . דולפת מהיהלום כמות קטנה של אור. היהלום עדיין יהיה בעל ברק וניצוץ גבוהים. דרגה זו אינה מתאימה לחיתוך מעולה אלא לחיתוך טוב בלבד.

MEDIUM (בינוני): פתח מורגש נראה בהגדלה וגם בעין. היהלום יאבד את ביצועי האור כאשר האור יברח דרך מרכז הביתן.דרגה זו מתאימה לציון חיתוך בינוני

LARG (גדול): ה-culet מורגש פתוח ומתנהג כמו פאת ליטוש. מתרחשת דליפה קלה של אור והברק מושפע. בדרך כלל, ליהלומים אלו בחיתוך ה– Old European ו– Old Mine יש צלליות שחורות גדולות הנובעות מבריחת אור מהיהלום. דרגת החיתוך ביהלומים אלו הינה גרועה


VERY LARGE (
גדול מאוד): פתח גדול ברור ביהלום. לעולם לא תראה זאת בחיתוך עגול או ביהלום בחיתוך מודרני. ליהלומים עתיקים ויהלומים בחיתוך אירופאי ישן עשויים להיות עוקצים גדולים מאוד. רמת החיתוך כאן גרועה מאד.

כיצד נקבע ציון ה”עוקץ”
הגמולוגים במעבדת GIA מביטים ביהלום עם הפנים כלפי מעלה באמצעות הגדלה של פי 10. כלומר הם מסתכלים על היהלום דרך " השולחן.” לאחר מכן הם מעניקים ציון לעוקץ על סמך המראה שלו ביחס לשאר פאות היהלום. אם ליהלום אין השתקפות מהעוקץ , גודל העוקץ נרשם-NONE (ללא). בנוסף, אם ה-culet נמצא בזווית גדולה יותר לפאת השולחן, לא מיושר, הוא נרשם כהערה נוספת ליהלום. ניתן לראות גורם זה על ידי הסתכלות על היהלום בזווית. אם יש ליקוי בניקיון ה-culet כמו חריץ, שבב או חלל,אזי רק החלק הנותר של ה-culet משמש להקצאת ציון. מדרגים משתמשים בהגדלה ובזוויות צילום כדי להבטיח שדרגת העוקץ מדויקת.

ההשפעה של העוקץ על יהלום
העוקץ היא הנקודה שבה הביתן נסגר מתחת ליהלום. הוא ממלא תפקיד משמעותי בביצועי האור מכיוון שניתן לצפות בו ישירות דרך מרכז היהלום ומשפיע על החזר האור של היהלום. עוקצים גדולים יותר ופתוחים גורמים לדליפת אור מהביתן ואילו עוקצים סגורים מחזירים אור כנדרש. כיום, צורות יהלום מודרניות ויהלומים בחיתוך עגול נוטים להיות סגורים. לעתים קרובות ניתן למצוא יהלומים עם עוקצים פתוחים. אלה נמצאים בדרך כלל ביהלומים בחיתוך ישן (אולד )אירופאי , עם מראה עתיק וחיתוכי יהלומים מסורתיים יותר.

העוקץ מחודד וסגור ויכול להישבר מפגיעה . הוא החלק הפגיע ביותר ביהלום, רגיש בדרך כלל לשבר. כאשר הוא משובץ בתכשיט, הוא מוגן ולא סביר שייפגע. לעיתים העוקץ נלטש מעט כדי להגן עליו משבירה.

כל עוד ציון העוקץ בתעודת GIA הינו : NONE או VERY SMALL אין בעיה עם ציון חיתוך היהלום.

התקשרו אלינו 03-6130028 דילוג לתוכן