ייעוץ חינם – 03-6130028

ייעוץ חינם:
03-6130028

חבר בורסת היהלומים

מהי מעבדה גמולוגית – איך GIA מדרג יהלומים?

מהי מעבדה גמולוגית המעבדה הגמולוגית עוסקת בבדיקה ובדירוג של יהלומים, אבני חן ותכשיטים באמצעות ציוד אופטי, אלקטרו אופטי וציוד מדעי אנליטי חדשני. המעבדה הגמולוגית משרתת את היצרנים והסוחרים בענפי היהלומים, אבני החן והתכשיטים, את בעלי החנויות ואת הציבור הרחב, תוך מתן מידע מקצועי בנוגע לאבנים. תפקידה של המעבדה לזהות ולדרג אבני חן ויהלומים באובייקטיביות גדולה ככל האפשר, מתוך היענות לכללי המועצה הבין לאומית ליהלומים המעבדה הגמולוגית חייבת לשמור על מקצועיות, להיות חסרת פניות ולשמור על כללי הגילוי הנאות והמקצועיות ברמה גבוהה.

הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים וההתאחדות הבין לאומית של התאחדויות תעשייני היהלומים. החליטו להקים ועדה משותפת, שנקראה בשלב מאוחר יותר בשם המועצה הבין לאומית ליהלומים. במגמה לקבוע סטנדרט בין לאומי ולפעול להאחדת מונחים גמולוגיים חוקי המועצה הבין לאומית ליהלומים מחייבים את המעבדה הגמולוגית לפעול בכפוף לקריטריונים בין לאומיים Gemological Institute of Americaהניחה את היסודות שהפכו אותה עם השנים לספינת הדגל של עולם המעבדות הגמולוגיות.

ה- GIA הפכה לשם דבר בעולם היהלומים וזו המעבדה המובילה בעולם ומקובלת בכל בורסות היהלומים בעולם. התעודה הגמולוגית מבוססת בעיקרה על ארבעת הקריטריונים הקובעים את ערכו של היהלום, : משקל, ניקיון, צבע איכות העבודה.

משקל (Carat) – היחידה הבסיסית לשקילת יהלומים היא הקרט. 1 קרט = 0.2 גרם = 100 נקודות (לדוגמה: 5 קרט = 1 גרם).

ניקיון (Clarity) – דרגת הניקיון מתארת עד כמה היהלום משוחרר מפגמים כאשר מתבוננים בו בהגדלה של X10. לפי המכון הגמולוגי האמריקאי קיימות 11 דרגות ניקיון ב – 6 קטגוריות: FL – ללא פגם (פנימי או חיצוני), IF – ללא פגם פנימי, VVS2, VVS1 – פגם קל מאוד מאוד, VS2, VS1 – פגם קל מאוד, SI2, SI1 – פגם קל, I3, I2, I1 – פגומים. דרגת הניקיון משקפת את הפגמים הקיימים ביהלום תוך התחשבות בכמותם, סוגם, מיקומם, צבעם ואופן ראייתם והשפעתם על האבן. במסחר קיימת דרגת ניקיון נוספת – SI3, שאינה מוכרת על ידי המכון הגמולוגי האמריקני .

צבע (Color) – מתאר את דרגת הצבע מחסר צבע ( צבע לבן)אל תחום הצהוב. צבעם של היהלומים נוצר כתוצאה מבליעת קרני אור באבן בשל נוכחות אטומים זרים או הפרעות מבניות. במעבדות הגמולוגיות נהוגות שיטות אחדות לדירוג קבוצת הצבעים הרגילים. שיטת הדירוג המקובלת ביותר כיום היא שיטתו של המכון הגמולוגי האמריקאי, ה- GIA , הקובע אות לכל דרגת צבע, החל באות D, המסמלת חוסר צבע, עד לאות Z                                                              איכות העיבוד (Cut) –

איכות העיבוד מתייחסת לפרופורציות (Proportion), לרמת הגימור (Finish) ולהשפעתן על מראה האבן. הפרופורציות האידאליות הן הזוויות המיטביות של שבירת קרני האור והחזר הקרניים באבן העגולה. פרופורציות אלה ידועות כיום בשם – הליטוש האידאלי או ליטוש Excellent טיב הצחצוח (Polish) – מתייחס להיעדר שריטות, שפשופים או משטחים שרופים.

טיב הסימטריה, רמת הצחצוח והפרופורציות קובעים את מידת החזרת האור, המקנות ליהלום את הברק והיופי המיוחדים שלו. הדירוגים המקובלים כיום לאיכות עיבוד היהלום הם: Poor, Fair, Good, Very Good, Excellent. המעבדות הגמולוגיות חייבות לציין בתעודות הגמולוגיות אם מצאו שהאבנים עברו טיפול. GIA חורט בלייזר את עובדת הטיפול על חגורת היהלום, וזאת גם מבלי לבקש את רשות הבעלים .                                                                                    המעבדה הגמולוגית האמריקאית – ה- GIA – הודיעה באחרונה כי תסיים את התקשרויותיה עם לקוחות שיימצא כי אינם עומדים בחובת הגילוי הנאות.                                                                                                                        בדרך כלל ניתן למצוא בתעודות הגמולוגיות שרטוטי-על המצביעים על מיקום הפגמים ביהלום ושרטוט צד המתאר את הפרופורציות .אפשר להוציא דו"ח זיהוי או דירוג/תעודה ליהלום סינתטי. אולם יש להוציא את דו"ח דירוג/תעודת היהלום הסינתטי. על הכריכה חייבות להופיע המילים: נוצר במעבדה/גודל במעבדה/מעשה ידי אדם/סינתטי. Laboratory-grown, laboratory המעבדה לא תציין בתעודות הגמולוגיות שלה את מחיר האבן. נהוג שמעבדות גמולוגיות לא עורכות הערכות מחיר משום שקביעת מחיר מהווה ניגוד אינטרסים בין המדע לכסף. מעבר לכך, ליהלום בעל תעודה יהיה מחיר שונה מזה של יהלום חסר תעודה, וליהלום בעל תעודה של מעבדה אחת ערך שונה מאשר ליהלום בעל תעודה ממעבדה אחרת. מה שברור הוא, שכיום אי-אפשר להעלות על הדעת שוק יהלומים, אבני חן ותכשיטים בלי מעבדה גמולוגית, גמולוגים ותעודות גמולוגיות. השוק גדול ורחב ידיים. המבחר גדול. אם רוצים לשמור על התיקה בשוק ועל אמון הצרכן צריך לבחור בקפידה את המעבדה הגמולוגית המתאימה

התקשרו אלינו 03-6130028 דילוג לתוכן