ייעוץ חינם – 03-6130028

ייעוץ חינם:
03-6130028

חבר בורסת היהלומים

מהם הסטנדרטים ליהלומים בחיתוך אידיאלי?

מהם הסטנדרטים ליהלומים בחיתוך אידיאלי?

מאז ומתמיד לוטשי היהלומים חתרו לשכלל את האיזון בין מקסום החזר האור של היהלום (ביצועים חזותיים )ושמירה על משקל קראט. בשנת 1919, מרסל טולקובסקי, מתמטיקאי וחבר במשפחת סוחרי יהלומים פיתח את הנוסחה שעליה מבוסס היהלום העגול המודרני בחיתוך האידיאלי.
יהלום טולקובסקי בחיתוך אידאלי:
עיצוב היהלומים של טולקובסקי התבסס על תיאוריות מודרניות של התנהגות אור; אולם חשוב לקחת בחשבון את העובדה שהוא חי בתקופה שבה העולם עבר מאור נרות לאור חשמל, ולפיכך סביבות התאורה שעליהן ביסס את חישוביו וממצאיו, אינן אותה סביבת תאורה שאנו מסתמכים עליה היום. התקן של טולקובסקי ליהלומים בחיתוך אידיאלי דרש עומק כולל(גובה היהלום חלקי קוטר היההלום) של 59.3% עם קוטר שולחן של 53% וזווית כתר של 34.5 מעלות, שמתקזזת בזווית ביתן של 40.75 מעלות, אולם ככל הנראה הוא מעולם לא הביא בחשבון את החגורה של היהלום(עובי ההקף).
טולקובסקי השמיט את מדידת החגורה מכיוון שהיא לא מרכיב סופר קריטי בהחזרת האור מבחינת נפח האור שנוצר, אולם לאופן היווצרות הפאות היוצרות את קצה החגורה יכולה להיות השפעה ישירה על הביצועים החזותיים; יתכן והוא פשוט התכוון להוסיף את עובי החגורה ל– 59.3% שהוא ציין כעומק האידיאלי ליהלום עגול בחיתוך מבריק
די לומר שבוצעו התאמות לעיצוב היהלומים של טולקובסקי משנת 1919, כדי להסביר את היעדר החגורה בחישוביו, וזאת כתוצאה משינוי סביבות התאורה שבהן אנו חיים ועובדים, והתקדמות בטכנולוגיית חיתוך יהלומים.
אחת מההתקדמויות הללו היא מעקב מתמטי ממוחשב וניתוח פרופורציות, המאפשרים לנו לקבוע במדויק את הפרופורציות של יהלום מבלי שנצטרך להעריך אותם חזותית, ולמדוד את התנהגות האור כשהוא עובר ביהלום בפרופורציות אלו.
דבר שחשוב לזכור בעת חיפוש היהלום המושלם שלך, הוא שהמכונות המודדות יהלומים ומחשבות את הפרופורציות שלהם, מספקות מידות ממוצעות למדידות הכתר וזווית הביתן, והן מעגלות את המידות הללו, אז אל תטרחו לחפש מה שאין. אל תחפשו יהלום עם זווית ביתן של 40.75 מעלות מכיוון שהמכונות יעגלו את המידה הזו עד ל-40.8 מעלות, והיו מעגלות אותה למטה ל-40.7 מעלות אם המדידה הממוצעת הייתה 40.74 מעלות.
היהלום האמריקני בחיתוך האידיאלי:
כפי שקורה לעתים קרובות, עבודתו המוכרת היטב של אדם אחד, מבוססת לעתים קרובות על הרעיונות והמושגים המשותפים לאנשים אחרים בתוך הקהילה שפועלים לקראת מטרה משותפת של שיפור משהו שהם נלהבים ממנו, ונראה שזה המקרה עם עיצוב היהלומים של מרסל טולקובקי, משום שבכתיבתו התייחס לזן חדש של חותכי יהלומים שמטרתו הייתה לחתוך יהלומים עם האש והברק הגדולים ביותר .
בסופו של דבר חותכי יהלומים באמריקה התאימו את ייצורם של יהלומים עגולים בחיתוך מבריק בהתבסס על הממצאים של חותכי יהלומים כמו הנרי מורס ומרסל טולקובסקי, וייצרו את מה שנודע בשם היהלום האידיאלי לחתוך האמריקאי, אשר חתוך לטווח הפרופורציות הבא:
עומק כולל בין: 59.3 – 63%
קוטר השולחן בין 55 – 59.5%
זווית כתר בין 32.7 – 35.8 מעלות
זווית ביתן בין 40.5 – 41.8 מעלות
עובי של קצה החגורה בין 0.7 – 3.9%.
ואלה המדידות שעליהן התבסס היהלום בחיתוך AGS Ideal-0 המוכר, כאשר פלטפורמת הדירוג המבוססת על פרופורציות של American Gem Society הוצגה לראשונה באמצע שנות ה-90.
יהלום AGS Ideal-0 Cut:
יהלום AGS Ideal-0 Cut הוא כנראה ההגדרה המוכרת ביותר ליהלום בחיתוך אידיאלי, אולי בגלל שכוחו של האינטרנט איפשר לרוכשי יהלומים בכל רחבי העולם ללמוד עוד על יהלומים באמצעות שפע המידע על דירוג יהלומים ומדריכים שניתן למצוא באתרים המתמקדים באיכות חיתוך יהלומים ובביצועי האור הנובעים מכך.
פלטפורמת הדירוג מבוססת הפרופורציות שעליה הסתמכה בתחילה על ידיLaborator American Gem Society(AGSL) הוחלפה בפלטפורמת הדירוג המבוססת על Light Performance שלהם בשנת 2005, המסתמכת על טכנולוגיית Angular Spectrum Evaluation (ASET) זה שונה באופן דרמטי מדרגת החיתוך הכוללת של GIA Excellent, שהיא הציון הגבוה ביותר שזמין מהמכון בגמולוגי האמריקני.

עם זאת יש לציין שנתוני הדרוג של GIA הינם המקובלים ביותר בעולם

99% מהתעודות הנמכרות והמבוקשות בעולם הן של ה GIA (ולא של AGS

 

התקשרו אלינו 03-6130028 דילוג לתוכן