ייעוץ חינם – 03-6130028

ייעוץ חינם:
03-6130028

חבר בורסת היהלומים

סוגי הפגמים ביהלום טבעת אירוסין

פגמים ביהלום

היהלום, הנוצר כגביש פחמן במעמקי האדמה בתנאים מאוד מיוחדים וקשים, איננו גביש נקי בדרך כלל. מבנהו הכימי ואופן התהוותו הביאו לכך, שבעת תהליך ההיווצרות נכלאו בתוכו חומרים זרים שונים. בה בעת הלחצים העצומים, שפעלו על הגביש הביאו לידי עיוותים במבנהו ופגעים חיצוניים כגון סדקים ושברים.

אלה גם אלה פוגמים בניקיונו ויופיו של היהלום. בעת ליטוש היהלום משתדלים לבטל את השפעת הפגמים ולהוציאם מחוץ ליהלום המלוטש, תוך התחשבות במיקומם ובצורת יהלום הגלם.

הפגמים החיצוניים במעטפת היהלום נמצאים פגמים חיצוניים. אלו קלים יותר לטיפול בדרך כלל, ואילו הפגמים הפנימיים – קשים יותר לטיפול.

הפגמים הפנימיים הנקראים בעברית, התכלילים (Inclusions) טמונים בתוך היהלום, והוצאתם וסילוקם כרוכים בהפסדי משקל גדולים יותר. שם כולל לפגמים פנימיים תכלילים, שצורתם נקודות שחורות הוא פיקס (Piques). המילה מגיעה מהשפה הצרפתית Pique.

קיימת חלוקת משנה של כל סוגי הנקודות השחורות והלבנות, אך הכינוי פיקס הוא נפוץ ומקובל. בשיטות הסיווג האירופאיות לדרגות ניקיון של יהלומים מלוטשים מקוטלגות שלוש הקבוצות התחתונות ליהלומים בעלי פגמים כקבוצות פיקס – P1, P2, P3 או 1st Pique וכן הלאה. בהקבלה לשיטת הסיווג האמריקנית של ה– GIA המקטלגת את אותן דרגות ניקיון כ-13 ,Imperfect) I1, I2).

מארבעת מאפייני הדירוג של היהלומים בתעודה הגמולוגית.

המאפיינים העיקריים של סיווג היהלומים הם: משקל (Carat), ניקיון (Clarity), צבע (Color) ועיבוד (Cut). הם נקראים בשפה האנגלית 4CS.

אין בטבע יהלום נקי לחלוטין. בכל היהלומים יש פגמים קטנים הנקראים תכלילים, גם אם גודלם מיקרוסקופי. ככל שנתבונן ביהלום במיקרוסקופ בעל עצמה גדולה יותר נמצא יותר ויותר פגמים זעירים, שהם חלק ממאפייני היהלום בעת היווצרותו.

על כן נקבעו כללים בין לאומיים אשר על פיהם ייחשב היהלום לנקי. ההגדרה נקי אינה מתייחסת לניקיון אבסולוטי, אלא למראה נקי בהגדלה פי עשרה (x10) בזכוכית מגדלת או במיקרוסקופ. אם יש ביהלום תכלילים הם יובאו בחשבון רק אם יעלה גודלם על 5 מיקרון. את הבדיקה מבצע מדרג מומחה ומנוסה.

דירוג הניקיון,ברוב מדינות העולם, הוא דירוג של המכון הגמולוגי האמריקאי ה– GIA הנחלק לשש קבוצות עיקריות: I ,S I ,V S ,V V S ,I F ,F L.

בקבוצות קיימת חלוקת משנה כגון: V V S 2, V V S 1, V S 2, V S 1.

באירופה מקובלות דרגות הצלילות והניקיון הבאות: P ,SI ,VS ,loupe Clean.

על פי טבלת ה– GIA מוגדרות אחת עשרה דרגות ניקיון בשש קטגוריות:

F L – ללא פגם פנימי וחיצוני

– I Fללא פגם פנימי

1, V V S 2 V V S – פגם קל מאוד מאוד

V S 1, V S 2 – פגם קל מאוד

S I 1, S I 2 פגם קל

– I 1, I 2, I 3 פגומים קשה

פלואלס FL) Flawless) היא דרגת הניקיון הגבוהה ביותר ביהלומים, המציינת יהלום חסר פגמים. ערכו של היהלום נקבע, בין השאר, על פי דרגת ניקיונו וצלילותו. אין כמעט יהלומים נקיים לחלוטין.

בהגדלה רבה, באמצעות מיקרוסקופ, ניתן למצוא כמעט בכל יהלום פגמים קטנים וחלקיקי חומר זרים. לפיכך נקבע, שאמת המידה לבדיקת ניקיון היהלום היא זכוכית מגדלת או מיקרוסקופ המגדילים פי עשרה (x10).

מה שאינו נראה בהגדלה זו אינו מובא בחשבון בקביעת דרגת הניקיון של היהלום. הגדרותיו של המכון הגמולוגי האמריקאני, ה– GIA, לקביעת ניקיון היהלומים הן המקובלות ביותר. על פי ה– GIA, הפלואלס, הוא דרגת הניקיון הגבוהה ביותר ביהלומים. יהלומים בקטגוריה זו הן ללא פגם כלשהו, פנימי או חיצוני. בתחום זה נכללים גם יהלומים המכילים נייף טבעי קטן על החגורה, שאינו משפיע על העיגול, או נטייה קטנה (Extra Facet) על הביתן ליד החגורה, שאינה נראית דרך הכתר

התקשרו אלינו 03-6130028 דילוג לתוכן