ייעוץ חינם – 03-6130028

ייעוץ חינם:
03-6130028

חבר בורסת היהלומים

פגמים ביהלום -מה הם TWINING WISP – קווי גידול


מה הם TWINING WISP – קווי גידול


לכל יהלום יש את הפגמים שלו. חלקם מורגשים, בעוד שאחרים זעירים ובלתי נראים. סוג אחד של פגמים הם קווי גידול.
קווי גידול הם סוג של פגם או חוסר שלמות ביהלום המתרחשים כאשר יש אזורים של צמיחת גבישים לא סדירה. תכלילים אלה יכולים להיראות כמו סדרה של נקודות נקודתיות, עננים או נוצות, ולעתים קרובות הם מופיעים ביהלומים תאומים יהלומים שהתחילו כגבישים נפרדים אך התמזגו יחד במהלך היווצרותם. האם קווי גידול הם "טובים" או "רעים" היא סובייקטיבית ותלויה בהשפעה החזותית שיש להם על היהלום. במקרים מסוימים, הם יכולים להיות כמעט בלתי מורגשים לעין בלתי מזוינת, תוך השפעה מינימלית על המראה הכללי של היהלום. במקרים אחרים, הם עלולים לגרום ליהלום להיראות מעונן או מעורפל, ולהשפיע על הזוהר שלו ובכך על ערכו.

Twinning wisps shown on a diamond קווי גידול שונים מסוגים אחרים של פגמים כגון נוצות ותכלילים בודדים. קווי גידול הם תוצאה של הצמיחה הטבעית של היהלום ואיסדירות במבנה הגבישי.
ציון הניקיון בתעודת יהלום מסמן את המיקום והגודל של קווי הגידול (לעיתים קרובות מסומן כקו מפותל אדום עם סימני תיחום בתוכו).

בתמונה למעלה: קווי גידול ביהלום

בתמונה למטה: סימון קווי גידול בתעודת היהלום GIA

Twinning wisps shown on a GIA certificate
האם קווי גידול משפיעים על הברק של יהלום?
קווי גידול יכולים להשפיע על הברק של היהלום אם הם כהים או מרוכזים. אם התכלילים צפופים או שיש מקבצים גדולים של קווי גידול, פגמים אלו עלולים לפזר אור ולגרום ליהלום להיראות מעונן.
ברוב המקרים,קווי גידול נראים רק בהגדלה של פי 10 , כלומר אתה וכל השאר לא תוכל לראות אותם בעין בלתי מזוינת. והם לא ישפיעו על הברק של יהלום.


לא סביר שקו גידול משפיע על הברק של היהלום אם:
1.
הוא לא נראה לעין בלתי מזוינת
2.
צבעו קלוש או בהיר
3.
קווי הגידול אינם מרוכזים בצפיפות
4.
היהלום הוא בניקיון VS2 או טוב יותר


דוגמה: יהלום 1.00 קראט G SI2 בחיתוך עגול (בתמונה למטה)
סביר להניח שקווי הגידול משפיעים על הברק של היהלום כי:
היהלום נראה מעונן או מעורפל
קווי הגידול גלויים לעין בלתי מזוינת
צבע קו הגידול הוא חום, צהוב או שחור
יש הרבה קווי גידול אחד ליד השני
היהלום בניקיון SI1 או נמוך יותר


A cloudy diamond vs. a diamond with twinning wispsבתמונה מימין: יהלום עם קווי גידול – היהלום צלול ומחזיר אור

בתמונה משמאל: יהלום "מעונן"=הרבה פגמים קטניםהחוסמים את החזר האור

הגורם החשוב ביותר בהערכת קווי גידול וניקיון היהלום באופן כללי הוא לקבוע אם הוא נקי לעין. יהלומים נקיים לעין פירושם שאינך יכול לראות פגמים בעין רגילה. על ידי התבוננות ביהלום מקרוב ניתן לראות אם קו הגידול מורגש או שיש אובך מעונן ביהלוםואם כן עדיף לחפש אבן אחרת.
איך נראים קווי גידול?
קווי גידול נראים כמו פסים דקים שיכולים להיות בהירים או כהים. הם יכולים להיות צפופים עם הרבה פגמים קרובים זה לזה, או פרוסים יותר. קווי גידול בדרך כלל אינם גלויים לעין בלתי מזוינת אך ניתן לראותם בהגדלה של פי 10 . הם בולטים בעיקר ביהלומים במשקל 2 קראט או יותר וביהלומים בצורות מיוחדות כגון חיתוכי אמרלד וחיתוכי אשר.
האם Twinning Wisps בהיר או כהה?
קווי גידול יכולים להיות בהירים או כהים.
תאורה יכולה להשפיע על האופן שבו מופיע קו הגידול, אז הקפד להסתכל על היהלום תחת אור טבעי אם אתה קונה בחנות. אם אתה מאיר אור על אחורי היהלום במקום על פניו, קווי גידול יכולים להיראות כהים יותר ממה שהם בפועל.
ההבדל בין פגמים של יהלומי" ענן "ו-Twinning Wisp
פגמי "ענן "היא קבוצה של פגמים קטנים (בדרך כלל שלושה או יותר) המקובצים יחד ויוצרים בד”כ מעגל עם פגמים. הם יכולים לגרום ליהלום להיראות מעורפל ללא החזר אור. קו גידול היא קו דק של פגמים המורכב מנקודות מדויקות, זעירות.

הפגמים בענן נגרמים על ידי פסולת ויהלומים אחרים שנכנסים למבנה סריג הקריסטל. הם יכולים גם להיווצר במהלך תהליך החיתוך אם שברים קטנים נכנסים ליהלום. קווי גידול קורים כאשר היהלום נוצר, לעתים קרובות עקב יהלום סמוך המשפיע על מבנה הגביש.
קווי גידול בתעודות דירוג יהלומים
מכוני דירוג יהלומים כמו GIA  מסמנים קווי גידול בתעודות שלהן. יש ציור ניקיון בתעודה שמציג את המיקום, הגודל והכמות של קווי הגידול. הסמל של קווי גידול הוא בדרך כלל קו מפותל אדום .
התעודה וציור הניקיון יכולים לעזור לך להחליט אם קו הגידול של היהלום פוגע ביופיו או בזוהר שלו. אבל בסופו של דבר, סקירת היהלום מקרוב היא הדרך הטובה ביותר לקבוע אם הוא נקי לעין או שיש לו פגמים ניכרים.

Twinning wisps shown on different diamond shapes כדאי לקנות יהלום עם Twinning Wisp?

קווי גידול: האם הם טובים או רעים?
קווי גידול אינם רעים או טובים מטבען, מכיוון שהן חלק מהצמיחה וההתפתחות הטבעית של יהלום. אם קו הגידול כהה, מורגש לעין בלתי מזוינת, או גורם למראה מעונן, זה משפיע על יופיו של היהלום.
אבל חשוב לזכור שאף יהלום אינו מושלם. אם קו הגידול אינו גלוי לעין בלתי מזוינת, אז זה לא פוגע ביופיו ובערכו של היהלום.
האם כדאי לקנות יהלום עם Twinning Wisp?
קו גידול לבדו לא אמור להרתיע אותך מלקנות יהלום. קווי גידול הם רק סוג אחד של פגם ולעתים קרובות אינם משפיעים על יופיו של יהלום. אם קו הגידול אינו גלוי לעין בלתי מזוינת ואינו הופך את היהלום לעכור, אזי היהלום יכול להיות מצוין. למעשה, יהלום עם דרגת ניקיון נמוכה יותר שעדיין נקי לעין יכול לחסוך בעלויות מבלי לוותר על האיכות.
אנו ממליצים שתסתכל על כל יהלום מקרוב, אך פעל לפי ההנחיות הכלליות הבאות במה שנוגע לקווי גידול:
יהלומים בחיתוך עגול:VS2 או SI1 נותנים בדרך כלל את התמורה הטובה ביותר לניקיון, מכיוון שהם בדרך כלל נקיים לעין גם אם יש להם קו גידול.
צורות נסיכות, כרית, אגס, אליפסה, רדיאן, מרקיזה, לב וטריליון:דרגת ניקיון SI1 או SI2 היא בדרך כלל נקייה לעין ונותנת את התמורה הטובה ביותר
אשר, בגט, חיתוכי אזמרגד: VS2 או טוב יותר הוא הטוב ביותר עבור צורות יהלומים אלה, כי הם נוטים להראות קווי גידול ביתר קלות.
שאלות נפוצות:
מהן הפגמים הגרועים ביותר ביהלום?
הפגמים הגרועים ביותר ביהלום הם כהים, גדולים, מרוכזים יחד או במיקום בולט. אין סוג פגם שהוא הגרוע ביותר. חשוב יותר להסתכל על מספר, גודל, מיקום וצבע הפגמים. יותר מדי פגמים עלולים לגרום ליהלום להיראות מעונן ופגם כהה יכול להיות גלוי ובולט לעין.
מהו פגם "קריסטל"(גביש) ביהלום?
גביש ביהלום היא פגם הנגרם על ידי גביש מינרלי בתוך היהלום. הוא להיות חסר צבע או בעל גוון שחור, אדום או ירוק. פגמי קריסטל הם בדרך כלל אוסף של יהלומים קטנים או מינרלים הנכנסים ליהלום במהלך היווצרותו.
מהוא פגם "נוצה" ביהלום?
נוצת יהלום היא סדק קטן במבנה הפנימי של היהלום שנראה נוצה ומראהו חסר צבע או כהה. חלק מהתכלילים של נוצות ברורים בעוד שאחרים אינם נראים לעין בלתי מזוינת. הם יכולים להיות גדולים או קטנים.
האם פגמים פוגעים ביהלום?
פגמים קיימים בכל היהלומים, והם אינם טובים או רעים מטבעם. את רוב הפגמים לא ניתן לראות בעין בלתי מזוינת ולכן אין להם השפעה מכרעת על יופיו או ערכו של היהלום. עליך להימנע מתכלילים כהים, בולטים או הגורמים ליהלום להיראות עמום מכיוון שהם עלולים להפחית מהברק והערך של האבן.

יהלומים עם קווי גידול עדיין יכולים להיות אבנים מדהימות ואיכותיות. בהתבוננות ביהלום מקרוב, תוכל לקבוע אם הפגם משפיע על מראה היהלום. לחלופין, תוכל לבקש עזרה מאחד המומחים שלנו.
כאשר מעריכים את ניקיון היהלום, המטרה העיקרית היא למצוא יהלום נקי לעין. אם אתה יכול למצוא אחד בדרגת ניקיון נמוכה יותר, אתה יכול לחסוך במחיר, מה שיאפשר לך להוציא יותר על הרכיב הקריטי ביותר: ליטוש היהלום.

התקשרו אלינו 03-6130028 דילוג לתוכן