ייעוץ חינם – 03-6130028

ייעוץ חינם:
03-6130028

חבר בורסת היהלומים

פערי מחיר בין תעודות שונות – שדרוג היהלום

בקניית טבעת יהלום או כל תכשיט משובץ יהלומים יש להתחשב ב- 2 גורמים חשובים:

1. עיצוב טבעת היהלום ואיכותו של היהילום כלומר – היופי.
2. הערך העתידי של טבעת האירוסין או טבעת היהלום.

קוני התכשיטים או טבעות האירוסין מתחלקים ל- 2 סוגים:

1. לקוחות שחשוב להם רק המראה החזותי של התכשיט או טבעת האירוסין, כלומר – טבעת אירוסין שתיראה יפה.
2. לקוחות שחשוב להם גם המראה החזותי של טבעת היהלום, כלומר היופי וגם הערך העתידי של היהלום בתכשיט.
הלקוחות הנמנים על הסוג הראשון מחפשים בעיקר טבעת יהלום זולה שתיראה טוב. מאחר ולא ניתן לקנות יהלומים בזול, מטבע הדברים שהיהלום בטבעת האירוסין אותו יקבל הקונה יהיה יהלום זול, כלומר או יהלום עם פגמים קשים או יהלום שאינו לבן, או יהלום צהוב או חום בהיר או יהלום עם פלורצנסיה גבוהה או יהלום עם טיב ליטוש ירוד או יהלום מטופל או קדוח.
הלקוחות הנמנים על הסוג השני יקנו יהלום בצבע לבן ועם כמה שפחות פגמים עם תעודה של מכון גמולוגי בעל מוניטין עולמי כמו G.I.A (המכון הגמולוגי האמריקני) הנותן ליהלום ערך עתידי גבוה ואפשרות למכירה עתידית.

למה כל זה חשוב?

לעיתים קרובות יש צורך לשדרג את היהלום בטבעת ליהלום גדול יותר מהסיבה שהיהלום בטבעת האירוסין נראה קצת ילדותי וקטן לאשה בת 40. (בהנחה שהתחתנתם בגיל 28)
כולנו רוצים להחזיר את היהלום הקטן כחלק מהסכום אותו אמורים להוסיף עבור השידרוג, רוב חנויות התכשיטים לא יקנו מכם את היהלום הישן וגם אם כן הרי תקבלו 1/5 ממחירו. לעומת זאת, במידה ויש לכם יהלום עם תעודה גמולוגית אמריקאית כמו: G.I.A האבן מקבלת מחיר ותמיד אפשר למכור אותה בבורסת היהלומים דרך איש קשר.
בכל מה שנוגע למכירת תעודות יש להבהיר שהתעודה הנסחרת ביותר בבורסת היהלומים בארץ ובעולם היא תעודה של G.I.A. כל שאר התעודות לא נסחרות בבורסה ואין להן ערך מסחרי להוציא תעודה E.G.L שנסחרת מעט מאוד וכמובן נסחרת בפרמיה נמוכה ב- 50% מאבן עם תעודה של G.I.A בכל מקרה אנו ממליצים על תעודת G.I.A בלבד.
ליהלום כמו לכל מחצב טבעי יש ערך כספי ומסחרי הנובעים מביקוש והיצע בשוק העולמי. פועל יוצא הוא שלא ניתן לקנות יהלומים בזול אלא אם כן קרה משהו בשוק העולמי כמו לדוגמא משבר כלכלי או מקרה קיצוני אחר. בכל שאר המקרים והזמן, מחירו של היהלום נשאר קבוע ונוטה לעליות בהתאם להיצע ולביקוש בשוק.

אם כך נשאלת השאלה, איך יתכן שעל אותו יהלום יכול להיות פער של 50% במחיר?

בכתבה זו ננסה להסביר בקצרה ממה נובע פער המחירים.

הצרכן הקונה טבעת יהלום או טבעת אירוסין עם יהלום מודע לעובדה שהוא רוכש מוצר בעל ערך עתידי.

אם כך, איך יתכן שאותו יהלום באותו צבע, באותו ניקיון ובאותו משקל נמכר בחנויות ב- 50% פחות מאשר בחנויות אחרות?

כעקרון כל החנויות קונות את היהלומים בבורסת היהלומים בר"ג. חדר המסחר בבורסת היהלומים נחשב למקור ראשון או יד ראשונה לקניית יהלום. מאחר ורוב בעלי החנויות אינם רשאים להיכנס לאולם המסחר, הרי שהם קונים את היהלומים דרך משרדים בבורסה או חברי בורסה הפעילים באולם המסחר.
הבסיס למחיר היהלום הוא התעודה הגמולוגית אותה הוא נושא. לדוגמא: יהלום עם תעודת GIA (המכון הגמולוגי האמריקאי) שווה 100%, אותו יהלום עם תעודה של EGL (ישראלי )שווה 50%, אותו יהלום עם תעודה HRD (בלגית) שווה 80% לשאר התעודות לא מתייחסים במסחר אלא בודקים את האבן לגופה. כלומר מהימנות מנפיק התעודה קובעת מאוד למחיר היהלום.
גורם נוסף להוזלת היהלום הוא הגורם הטבעי, יש לבדוק אם היהלום טבעי. אם יהלום טבעי = 100%. יהלום מטופל או קדוח לייזר או טיפול HPHT = 40%. יהלום סינטטי שגודל במעבדה =. 20% לכן אם מציעים לכם יהלום זול בידקו אם הוא טבעי או עבר טיפול. לא לכל מעבדה יש אמצעים לבדוק יהלומים סינטטים, אי-לכך אנו ממליצים על GIA.
גורם נוסף המשפיע על המחיר היא עבודת הליטוש והגימור של היהלום. אם גימור בדרג Excellent 3* =% 100 הרי שגימור ברמת very good =% 90, גימור ברמת %Good = 80 ואילו גימור Fair = 50%.
כך שיש לשים לב לדרגת הגימור. אבן עם אותו צבע, אותו ניקיון ואותו משקל ברמות גימור שונות יכולה להיות זולה יותר.

גורם נוסף הוא הפלואוסנציה.

יהלום ללא פלורסנציה (NONE) = %100.
יהלום עם פלורסנציה FAINT = %95.
יהלום עם פלורסנציה MEDIUM = %80.
יהלום עם פלורסנציה STRONG = 75%.

כאשר אנו משקללים את כל הגורמים הנ"ל, אפשר להבין איך ליהלום באותו צבע, באותו ניקיון ובאותו משקל יש פער של% 50 במחיר. מספיק שאחד הגורמים הנ"ל חורג מגורם ה- 100% וזה משנה את כל התמחור של האבן.
מאחר וחנויות התכשיטים מחפשות יהלומים זולים, קחו בחשבון שלפחות אחד מהאלמנטים הנ"ל יהיה ביהלום שמציעים לכם. לפיכך אנו ממליצים לא להתפתות למחיר זול, אלא להתייעץ עם מומחה.
חשוב מאוד לרכוש את היהלום או טבעת האירוסין במקום אמין. כיום מגיעות לבורסת היהלומים הרבה תלונות על חוסר גילוי נאות לקונים מצד חנויות התכשיטים בכל מה שקשור לטיב האבן ולתיעוד שלה.
רוב בעלי חנויות התכשיטים אינם חברי בורסת היהלומים. גם חנויות תכשיטים הנמצאות בתוך בנייני הבורסה לא מעידות על כך שבעליהן הם חברי בורסה.
אני ממליץ לשאול את בעל חנות התכשיטים האם הוא חבר בבורסת היהלומים ולבקש ממנו להציג את תג החבר (תג לבן עם פס כחול רחב ותמונה עם כתובית "חבר בורסה") עצם הקנייה מחבר בורסה תבטיח לכם קנייה הוגנת. מאחר וכל חברי הבורסה כפופים לתקנון מאוד מחמיר אף אחד לא ייקח סיכון למכור לכם יהלום לא טבעי או לא נכון ולהסתכן בתביעה עד כדי הרחקה מהבורסה. אי לכך, ההמלצה היא לקנות אך ורק מחברי בורסה. טבעי שחבר בורסה ייתן לכם זיכוי גבוה יותר על יהלום אותו אתם רוצים למכור לצורך שידרוג מאחר ויש לו אפשרות טובה ורחבה למכור את היהלום באולם המסחר לעומת בעל חנות תכשיטים שלוקח מרווח ביטחון גדול בקניית היהלום חזרה מאחר ואין לו אפשרות להיכנס ישירות לאולם המסחר .פועל יוצא מכך הוא שאתם מקבלים סכום נמוך יותר עבור היהלום שאתם רוצים למכור לו לצורך שדרוג.

מדיניות החזרה:

לפי תקנות משרד המסחר והתעשייה החל מה- 1/1/11 לא ניתן לקבל החזר כספי על תכשיטים מעל 3000 ₪. במקרה הטוב אפשר לקבל זיכוי . במידה והזמנתם הזמנה מיוחדת בעיצוב של תכשיט גם זיכוי לא ניתן לקבל.
אי לכך יש לבדוק היטב את מדיניות החברה או חנות התכשיטים. על-אף האמור לעיל, אנו ממליצים לפני הסגירה על הקנייה להתנות את הקנייה בכך שניתן יהיה להחזיר את הטבעת והיהלום תוך 7 ימי עבודה ולקבל זיכוי כספי מלא. חובה לכתוב את זה על החשבונית וחובה לסגור את זה לפני התשלום והחלטת הקנייה.
תרגיל נפוץ מצד בעלי החנויות כדי להימנע מהחזר כספי או זיכוי הוא לטעון שהטבעת או התכשיט הוזמן בהזמנה מיוחדת או עיצוב מיוחד. אי לכך, סכמו מראש שעל החשבונית יהיה רשום שמדובר בתכשיט או טבעת שסופקה מהמלאי הרגיל ושזו לא הזמנה או עיצוב מיוחדים. דבר זה ימנע ויכוחים עתידיים במידה ותרצו להחזיר את הטבעת או התכשיט.
בד"כ אם מדובר ביהלומים עד 1/2 קראט לא אמורה להיות בעיה בהחזר במידה והאבן נקנית מחבר בורסה.
ביהלומים גדולים מ- 1/2 קראט יכולה להיווצר בעיה בהחזר מאחר ולפי כללי המסחר בבורסת היהלומים לא ניתן להחזיר יהלומים אחרי קנייה בשום מצב ובשום מקרה כך שאם הסוחר רכש יהלום גדול עבורכם ואתם תחזירו אותו הרי שהוא תקוע עם האבן ללא יכולת להחזיר אותה לסוחר היהלומים ממנו נקנתה האבן. אי לכך צריך לסכם מראש ובכתב את תנאי ההחזר לכל יהלום או תכשיט. כדי לוודא התאמה בין הצבע, הגודל והניקיון הרשומים בתעודה לאבן בפועל. לא אחת קורה שהמשקל של האבן מתאים למשקל בתעודה אולם הצבע והניקיון שונים לחלוטין.לצורך קביעת זהות בין יהלום לתעודה הגמולוגית שלו יש לבחון את היהלום מחוץ לטבעת. כאשר היהלום משובץ "השיניים" בשיבוץ מסתירות פגמים המופיעים בצידיי היהלום כך שהיהלום נראה מלמעלה נקי ולאמיתו של דבר הוא אינו נקי

התקשרו אלינו 03-6130028 דילוג לתוכן